Doorgaan naar hoofdcontent

Trouwen in Ethiopië

Ethiopië is een ontwikkelingsland met een bijzondere en mooie cultuur, maar helaas ook met kenmerkende problemen. Zo is de wettelijke leeftijd om te trouwen​ ​18 jaar voor zowel meisjes als jongens, maar ​deze wetten worden niet altijd gehandhaafd. ​ ​Religieuze en sociale tradities, maar ook armoede en een gebrek aan onderwijskansen spelen een rol. 

Wereldwijd is het aantal kindhuwelijken de afgelopen jaren gelukkig gedaald. Bijvoorbeeld doordat meer meisjes naar school gaan en kunnen lezen en schrijven, door betere wetgeving en campagnes rond de illegaliteit en de schade die het veroorzaakt.​​

Volgens Unicef heeft Ethiopië een van werelds hoogste aantal kindbruiden: 40% van de meisjes ​trouwen voor hun 18e levensjaar​. ​Vooral o​p het platteland is het nog gebruikelijk dat jonge meisjes uitgehuwelijkt worden aan oudere mannen. Volgens traditie bezoekt een groep oudsten (shimagile) namens de familie van de bruidegom, de familie van de bruid om een verloving​s​voorstel doen. Meestal is dit een priester, een wederzijdse vriend van beide families en iemand van hoge status binnen de gemeenschap. Als alles goed gaat, wordt de bruidsschat (tilosh) geregeld. ​Maar s​teeds vaker, zeker in meer stedelijke gebieden ​mogen vrouwen en mannen ​mee beslissen over hun toekomstige partner​. Het blijft wel van groot belang dat de ouders van de bruid en de bruidegom elkaars familie goedkeuren. Interreligieuze huwelijken tussen verschillende godsdiensten zijn over het algemeen zeldzaam. Interetnische huwelijken komen echter relatief vaak voor in Ethiopië.

Sinds we hier wonen, hebben we twee bruiloften meegemaakt. Beide keren hadden de bruid en bruidegom elkaar gelukkig zelf uitgekozen​. ​


Bardole en Piniel snijden de taart aan

Begin dit jaar gingen vrienden trouwen​:​ Bardole (van de Mursi stam in het zuiden) en Piniel (van Oromia, deze omgeving), hier in Bishoftu. De voorbereidingen begonnen voor hen al maanden van te voren met vele bezoeken en gesprekken met familie en stamoudsten. Pas nadat deze afgerond waren, kon de trouwdag echt doorgaan. Zelfs de dag ervoor moest er toch nogmaals een overleg plaatsvinden om akkoord te krijgen. 

Hun bruiloft was redelijk modern, met Ethiopisch invloeden. Een trouwceremonie​ in de buitenlucht​ en daarna het feest: eten en dansen! Allerlei songs​ in hun eigen taal​ kwamen​ er voorbij met veel geklap​,​ waarbij er vaak steeds één in het midden van de kring beurtelings de leiding neemt. Speciaal voor de bruiloft was Bardole naar de Mursi ge​gaan​ om een koe op te halen van zijn eigen kudde​, om te slachten voor het feestmaal. De bruiloftstaart had Hanneke met een aantal vrouwen gemaakt, een enorme maar hele leuke klus! ​​Aan het eind van de ​avond​​ werd er door de aanwezigen een nieuwe naam aan​ de bruid ​gegeven​ en​ ​een traditioneel groot rond brood gedeeld. 

Haset in haar mooie jurk

Zoals gebruikelijk w​as​ er na de bruiloft, dit keer een paar weken later, een tweede feest (melse), georganiseerd door de ouders van de bruid. ​Dit was​ in het ouderlijk huis van Piniel, op anderhalf uur rijden van Bishoftu. Op de onverharde straat tussen de huizen was een grote tent gezet (iedereen moet dan gewoon omrijden als je er langs zou moeten, heel gewoon hier) waar het feest werd ge​houden​: toespraken, eten​, zingen ​en dansen. Bij het eten was er een zelfgemaakte Ethiopische honing drank, half gefermenteerd waardoor het onduidelijk is of het voor kinderen geschikt is, maar wel erg lekker! Velen waren in Ethiopische kleding gekomen en ook het bruidspaar had speciale kleding aan, echt prachtig om te zien!

Afgelopen weekend was Ouke naar een traditionele bruiloft van twee collega's: Solomon en Yordanos, beiden uit de Amhara region. Het huwelijk was in een Orthodoxe Kerk in Debre Birhan, op vier uur rijden van ons vandaan en begon al om middernacht. In een belangrijke religieuze grot in de berg (bovenop staat de kerk) gingen de genodigden op blote voeten en met een witte Ethiopisch Orthodoxe doek over hun kleding naar binnen. Daar begon een urenlange traditionele ceremonie met veel gebed en gezang, alles in de 'heilige' taal Ge'ez​ met oneindig veel herhalingen. Het bruidspaar kreeg een soort staf om op te leunen. Ook waren er allerlei religieuze handelingen zoals een heilig boek gewikkeld in een doek dat een aantal keer rond ging voor genezing en het zalven van het bruidspaar met olie.​ Na het uitwisselen van de gezegende ringen, kregen Solomon en Yordanos een prachtig versierde mantel om.​ Tegen de ochtend was ​het ​deel​ in de grot​ klaar en was er nog een ​Orthodoxe ​kerkdienst​ bovenop de berg​, waarbij wederom zingend ​in het Ge'ez ​gebeden ​​werd​​. ​Allerlei voor ons onbekende rituelen, maar heel bijzonder om mee te maken! 

Anne (rechts) mocht flowergirl zijn bij de bruiloft in Bishoftu

Ethiopische gerechten in traditionele schalen en manden


De koe van Bardole gesneden tot vlees

Op de melse wordt het tradionele huwelijkskado, een schaap, klaargemaakt voor de gasten

Het bruidspaar

De afwas na afloop...


Orthodoxe gebeden in de nacht (Yordanos en Solomon linksvoor)




Reacties

  1. Heel mooi allemaal. Heel feestelijk om te zien. En zeker om het mee te beleven.
    Fijne en mooie tijd nog in jullie werk.
    🙏👍😄🌻🥰

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om weer eens te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie beleven. Wat mooi als je het land van binnenuit leert kennen. Respect voor wat jullie daar doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe