Doorgaan naar hoofdcontent

De Mursi

Sinds we Tim en Deborah (Amerikaans-Ethiopisch stel met vijf kinderen) hier in Ethiopië hebben ontmoet, waren we ooit van plan om met hen (en een ander nls gezin - die Stichting Addis Alem hebben opgezet) naar de Mursi stam in het zuiden van Ethiopië te gaan. Ze hebben ruim twaalf jaar als zendelingen met de Mursi mensen gewerkt en de cultuur en taal leren kennen. Zeker in die tijd was het nog een vrij onbereikbaar gebied. Inmiddels wonen ze al zes jaar niet meer in het Mursi gebied, maar gaan nog enkele keren per jaar terug. Destijds hebben ze een huis gebouwd, prachtig op een heuvel, rondom een boom, uitkijkend over de vallei waar de Mursi families wonen. 

Sorghum malen tot meel voor Tila
In het zuiden van Ethiopië leven verschillende stammen in de Omo-vallei, waarvan de Mursi er één is. Velen leven nog op de eeuwenoude, traditionele manier en hebben ieder hun eigen klederdracht, kapsel, versieringen en huttenbouw. 
De Mursi zijn van oorsprong nomadische herders en leven met hun kuddes dichtbij de Omo rivier. Ook verbouwen ze, zeker nu ze beperkt worden in het rondtrekken, een soort maïs (sorghum) waarvan ze Tila (dikke pap) maken. Dit is hun dagelijkse eten, samen met een soort spinazie-achtige bladeren. Verder zagen we veel bijenkorven, gemaakt van mest en hout, hoog in de bomen zodat het vee er niet bij kan. Veel Mursi hebben nog een traditioneel geloof en hun vee is het symbool van rijkdom. Ze spreken Nilo-Saharian, een taal die maar weinig mensen buiten de stam kunnen verstaan. 

Oudere Mursi vrouwen
Het bijzondere aan de Mursi is dat de oudere vrouwen een klei-schotel in hun lip kunnen dragen: ze hebben op jonge leeftijd hun onderlip ingesneden, steeds verder uitgerekt en twee ondertanden verwijderd, zodat er een steeds grotere schotel in kon. Volgens de legende werd destijds de lipschotel ingebracht om slavenroof te voorkomen, later is het een schoonheidssymbool geworden. Hoe groter de lipschotel, hoe meer het meisje waard was bij een huwelijk. Doordat de nog steeds relatief afgelegen stam meer in aanraking komt met stammen buiten hun gebied en vooral ook met de stad voor bijvoorbeeld medische hulp, is de cultuur van de lipschotel vrijwel opgehouden. 

Mursi meisje
Wel worden de oorlellen vanaf jonge leeftijd nog steeds opgerekt door er een houten ring of ijzer in te hangen, om de opening zo groot mogelijk te maken. Ook komt het uithuwelijken van met name meisjes op jonge leeftijd en de bruidsschat van vee nog veel voor. Stokvechten door jonge mannen lijkt minder voor te komen, maar is eveneens een belangrijk onderdeel van de Mursi cultuur. Traditioneel dragen de Mursi een doek (vroeger een geitenhuid) om hen heen. Tegenwoordig dragen de oudere jongens en meisjes iets van een extra doek of korte broek eronder, maar vrijwel alle jonge kinderen lopen deels naakt rond. De Mursi vrouwen en mannen versieren hun armen, schouders en borst met inkepingen in een bepaald patroon waardoor er dikke littekens ontstaan. Verder dragen de Mursi, jong en oud, prachtige armbanden en kralenkettingen. 

Anne met de Mursi kinderen
Het was ontzettend bijzonder om met vrienden hier te kunnen zijn en voor een kleine week onderdeel te mogen zijn van hun leven met de Mursi. Andersom vonden de mensen ons ook heel interessant, zo werd er uitgebreid in de autospiegels gekeken, verwonderd hoe ze eruit zien. Of tijdens het zwemmen aan het einde van de middag (de enige manier om jezelf te wassen, ook voor ons die week) speelden de kinderen heel enthousiast met onze kids. We hebben ook een keer mee gegeten bij een familie, prachtig onder de sterrenhemel. En hebben een spelmiddag georganiseerd voor de Mursi kinderen, na een bijbelverhaal deden we allerlei spelen en hadden ontzettend veel plezier! De school is heel onregelmatig open, evenals de kleine kliniek. Het was dan ook een hele leuke afleiding en voor ons een manier om iets terug te doen voor deze bijzondere mensen. Onze kinderen deden in de ochtend overigens wel schoolwerk (dat is het voordeel van thuisonderwijs :) en de mannen hebben dagenlang aan de waterpomp gewerkt, beneden in de vallei en bij het huis, altijd met heel veel bekijks om zich heen!

Het was een hele reis om er te komen: in twee dagen naar het stadje Jinka en daarna nog een aantal uur rijden naar de Mursi, waarbij we de Maki rivier moesten oversteken. Op de terugweg weer dagenlang op weg, dit keer via Arba Minch om een Mursi man bij de kliniek te brengen. Wat een stof en gehobbel over de Afrikaanse wegen vol gaten, soms 4x4 routes, voor de gezellig- en veiligheid met twee auto's, maar absoluut de moeite waard: het was een super mooie ervaring om een heel ander leven van dichtbij te mogen meemaken in Ethiopië!

Een mooie plek voor homeschool

Elkaar ontmoeten tijdens het oversteken van de rivier

Deborah met een aantal Mursi jongens

Een koeienhuid ligt te drogen om er een slaapmat van te maken

Werken aan de waterpomp bij het huis

Gedag zeggen bij vertrek

Mursi kinderen

Deborah aan het uitleggen over de Bible in colors op de spelmiddag

Tim in de kerk



Dorpje onderweg

Afrikaanse markt

Reacties

  1. Heel mooi beschreven. Je denkt dat je er al bent geweest...... 👍🙏

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe