Doorgaan naar hoofdcontent

School for the Blind - Bishoftu

In Ethiopië leven ruim vier miljoen mensen met een visuele handicap. Een groot deel hiervan zou met een relatief eenvoudige operatie geholpen kunnen worden en met betere levensomstandigheden zelfs al voorkomen kunnen worden. Armoede, de slechte toegang tot medische hulp of vaker nog de afwezigheid ervan in ontwikkelingslanden, zoals Ethiopië, heeft schrijnende gevolgen. Een blind kind wordt meestal gezien als een schande voor de familie of een straf van God. Ze hebben te maken met een stigma, de kinderen worden afgewezen in de samenleving, en bovendien door hun ouders vaak binnen in huis of de hut gehouden. Velen gaan dan ook niet naar school. Als gevolg van dit sociaal isolement, is hun toekomstperspectief zorgwekkend laag. 

Anne helpt met voeldomino
Jaren geleden is de Nederlandse stichting TTAF (The Tree Aid Foundation) in contact gekomen met een school in Bishoftu, waar de leerlingen braille leren, sociale vaardigheden en zelfredzaamheid. Na twee jaar kunnen de kinderen verder op een reguliere school, een belangrijk doel om hen uit de sociale isolatie te halen. In de afgelopen jaren is gebleken dat, hoewel het niet altijd lukt, dit heel regelmatig succesvol verloopt. Hiermee laat de school zien dat ook blinden en slechtzienden een rol hebben in de samenleving en erbij horen. 
De Ethiopische SCPDA (Support and Care for People with Disabilities Association) is er eveneens een onderdeel van en heeft o.a. als doel op te komen voor de rechten van mensen met beperkingen. 

Sinds september ben ik (Hanneke) betrokken bij deze School for the Blind. Afwisselend met een andere nlse vrouw, gaan we iedere dinsdagochtend naar de school toe om met de kinderen te zingen, een bijbelverhaal te lezen en een les of spel te doen. Ook een aardige Ethiopische vrouw is onderdeel van het team om het Engels naar Amhaars te vertalen en Anne helpt gezellig mee! Het is best een uitdaging om iedere week een les voor te bereiden, afgestemd op blinde kinderen, hun niveau en leeftijd, maar ook erg leuk om te doen! De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan het oefenen van het alfabet (in het Engels), vormen, dieren en tandenpoetsen. We doen de lessen niet in het klaslokaal, maar buiten op de compound, zodat er plek is voor iedereen en ruimte voor een spel met bijvoorbeeld de geluidenbal.

Braille leren
Er zijn in totaal twintig kinderen, verdeeld in twee lesgroepen, met uiteenlopende leeftijden. Ieder jaar neemt er een groep afscheid en komen er weer tien nieuwe kinderen bij. Zo blijven alle leerlingen steeds twee jaar op school en kunnen er zoveel mogelijk kinderen geholpen worden om de basis aan te leren. 
Doordat er nauwelijks andere scholen voor blinden of slechtzienden zijn, komen de kinderen uit allerlei gebieden in Ethiopië. Soms worden ze letterlijk ergens in een hut gevonden... Omdat ze ver weg wonen, slapen de jongens en meisjes ook op de school, in twee aparte huisjes op het terrein. In de vakantie gaan ze weer even naar hun familie. Velen komen uit arme gezinnen, waardoor de school vrijwel volledig op giften draait. De kosten van de dagelijkse maaltijden, de braille-borden, lesmaterialen, taststokken etc. zijn de afgelopen tijd enorm gestegen, maar de school blijft doorzetten om voor de kinderen te blijven zorgen. Ook de directeur Wondemu (zelf als kleuter blind geworden) en het team hebben echt een passie om de kinderen een betere toekomst te bieden. 

Het is dan ook heel fijn om hier te kunnen ondersteunen door een leerzame ochtend te mogen bieden en uit te dragen dat ze ertoe doen, dat ze kunnen ervaren er te mogen zijn. Zo bijzonder om alleen al in het afgelopen half jaar kinderen te zien opbloeien, van stil en in elkaar gedoken naar lachende gezichten. Dat maakt de School for the Blind meer dan de moeite waard! 

Slaapkamer van de jongens

Wondemu en zijn vrouw

De kinderen genieten enorm van muziek maken

Voelen aan knuffels om te ontdekken welk dier het is

Nati: één van de slechtziende kinderen

Anne deelt zelfgemaakte cake uit met Kerst

Voeldomino om te oefenen met vormen (rechtboven een begeleidster)

De kinderen wachtend op de dinsdagochtend les

Lezen met je handen (links de juf, ook blind)

Muziekinstrumenten ontdekken

Dit maakt het iedere keer weer de moeite waard!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe