Doorgaan naar hoofdcontent

Veldwerk

Volgens de World Health Organization leven wereldwijd 150 miljoen kinderen met een handicap, waarvan vier op de vijf kinderen in ontwikkelingslanden. Vaak is er weinig plaats voor hen in de samenleving, doordat de kans klein is dat ze onderwijs volgen of een baan krijgen. Hun mogelijkheden worden nauwelijks gezien en aan hun behoeften weinig prioriteit gegeven. Gehandicapt zijn, is zowel een oorzaak als een gevolg van armoede. Er is sprake van een vicieuze cirkel: armoede verhoogt de kans op een handicap en gehandicapt zijn, maakt de kans op armoede groter. Hierbij is de grootste oorzaak van armoede: het uitgesloten worden van het sociale en economische leven, waar een handicap vaak toe leidt. In Uganda zien we dit, zeker in deze arme regio van het land, helaas ook veel om ons heen.

Stichting Kumi Hospital Uganda probeert een bijdrage te leveren aan de ondersteuning van gezinnen met een gehandicapt kind. Met de hulp van sponsors is het mogelijk om veldwerk te doen voor dit specifieke doel. Ter voorbereiding is een lokale veldwerker de afgelopen maanden in de vele kleine dorpen op onderzoek gegaan.

Eind mei zijn we, namens de Stichting, langs deze gezinnen gegaan om te zien welke hulp is gegeven en nog verder nodig is. Het was een lange dag met de terreinwagen over allerlei smalle zandpaden tussen de akkers en ronde huizen met rieten daken, om ieder gezin te bezoeken. Maar wel een heel bijzondere en mooie dag omdat vandaag juist de ‘vergeten’ groep centraal stond.

We hebben deze dag vele aangrijpende verhalen gehoord en heftige situaties gezien waarbij de noodzaak tot steun zo belangrijk is. Het veldwerkproject wil gezinnen helpen door hen een inkomsten- en voedselbron te geven voor de langere termijn, zoals een geit of een koe. Soms is hulp op korte termijn nodig en konden we grote zakken bonen of posho (maïsmeel) aanbieden. Naast deze hulp, hebben we met de veldwerker bekeken welke hulpmiddelen nodig zouden zijn, zoals een rolstoel of nieuwe krukken.

Wat het extra moeilijk maakt is dat de moeder vaak in de steek wordt gelaten bij de geboorte van een ‘afwijkend’ kind waardoor ze de zorg voor haar kind(eren) helemaal zelf moet dragen. Vanwege angst voor afkeuring vanuit de omgeving, worden deze kinderen soms nauwelijks opgenomen in het gezin. Zo werden we soms achterin een donkere hut geleid waar het kind op een rieten mat de dag doorbrengt. Maar gelukkig waren er ook positieve situaties waarin het kind een onderdeel van het gezin was en soms zelfs naar school ging.

Ook zijn we bij twee volwassenen langs geweest. Zo was er een gehandicapte vader die voor zijn gezin met acht kinderen probeert te zorgen door kapotte waterjerrycans te repareren en erg geholpen zal zijn met vervanging van de versleten krukken. Ook bezochten we een enthousiaste jonge vrouw (foto linksboven), die niet kan lopen vanwege een afwijking aan haar benen en volledig voor zichzelf moet zorgen. Zij zal een goede rolstoel krijgen zodat ze zich niet meer op handen en knieën hoeft voort te bewegen. Het was geweldig om te mogen ervaren hoe ontzettend blij en dankbaar ze is voor deze steun, waardoor ze bijvoorbeeld zelfstandig naar de markt zal kunnen.

De kinderen die we zagen, waren soms gezond geboren, maar hebben door behandeling van malaria, een hersenbeschadiging opgelopen. Hierdoor is bijvoorbeeld een 8-jarig meisje (foto met grijze jurk) aan de linkerkant van haar lichaam deels verlamd geraakt. Anderen zijn vanaf hun geboorte zwaar gehandicapt en door onwetendheid slecht verzorgd, waardoor ze er slecht aan toe zijn. Vanwege zware ondervoeding en het vele liggen, zijn deze kinderen ontzettend mager en hun spieren verkrampt. In deze uitzichtloze situaties besef je dat er zoveel nodig is, ook op het gebied van uitleg en bewustwording. Ons bezoek met het veldwerkteam geeft hoop en kans op een wat beter leven, maar je wilt zoveel meer doen…

Gelukkig bracht onze komst ook even afleiding door de aandacht en alle kleding, petjes, ballonnen, bellenblaas, pennen, zeepjes etc. die we vanuit Nederland gekregen hebben om uit te delen. Ook de broertjes en zusjes in het gezin deden trots hun nieuwe kleren aan en vonden het erg interessant dat het team bij hen langs kwam.

Het veranderen van het denken over een handicap in de samenleving kost tijd, maar ondersteuning van gezinnen door het geven van dieren, voedsel of een rolstoel maakt direct een groot verschil!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe