Doorgaan naar hoofdcontent

Nutrition Ward

Uganda heeft een zeer jonge populatie in vergelijking met andere landen in Afrika: 65% van de bevolking is jonger dan 17 jaar. Vrouwen, zeker in de arme gebieden, raken meestal op jonge leeftijd zwanger en krijgen gemiddeld 8 of zelfs meer kinderen.

Net als in veel ontwikkelingslanden worden kinderen in de dorpen ingezet om op het land te werken, om water te halen of de koeien en geiten te hoeden. In de hoofdstad zien we veel bedelaars, vooral kinderen, een schrijnend beeld.

Naast de noodzaak tot extra handen in en om het huis,  is het door het hoge kinderaantal vrijwel onmogelijk om voldoende geld te hebben voor de verzorging, alle kinderen uit een gezin naar school te laten gaan, een goede slaapplek in de kleine hut of goede schoenen en kleding te geven.
Het kindersterfte cijfer in Uganda is groot. Daarnaast is het een land met een zeer hoog aantal vrouwen dat bij de bevalling overlijdt.

Op verschillende manieren is het dus een ingewikkeld probleem en speelt armoede een centrale rol.
Kumi Hospital heeft een belangrijke taak in het voorlichten en counselen van patiënten over bijvoorbeeld Family Planning en tijdens de Outreach in omliggende dorpen. Ook is informatie over de aanwezigheid van verloskundigen in het ziekenhuis van belang, zodat vrouwen bij problemen hierheen komen (lopen of op een boda) in plaats van geholpen te worden door traditionele vroedvrouwen zonder medische opleiding.

Verder heeft Kumi Hospital een speciale afdeling die zich richt op ondervoede kinderen: de Nutrition Ward. Jonge kinderen met ernstige symptomen (opgezwollen lijfjes en geen energie meer om te bewegen) worden opgenomen in het ziekenhuis. De moeders komen mee om voor de kinderen te zorgen en krijgen training over voeding, hygiëne en veel voorkomende (baby)ziekten. Naast een tekort aan voedsel is eenzijdige voeding vaak het probleem of kreeg een baby niet voldoende moedermelk binnen (flesvoeding is in de dorpen nauwelijks verkrijgbaar).
Via een opbouwschema van vloeibaar naar vast voedsel leren moeder en kind weer goed eten (te geven). Wanneer het eten weer op gang komt, neemt het lichaam van het kind weer de reguliere vorm aan. Door het opzwellen breekt echter nu de huid los en moeten de moeders meerdere malen per dag alles goed insmeren. Ook zijn de kinderen weer in staat aandacht te hebben voor hun omgeving en om bijvoorbeeld te lopen.

Om dit te stimuleren gaat Hanneke twee maal per week naar de Nutrition Ward om spelmiddagen te doen. De bedoeling is om de moeders te laten spelen met hun kind zodat ze plezier met elkaar hebben en de kinderen te laten groeien in hun ontwikkeling.
Kinderen leren door te spelen: zo is stuiteren met een bal goed voor de motoriek, stimuleert een rammelaar met schitteringen de zintuigen, is een puzzel goed voor de cognitieve ontwikkeling, is samen spelen op sociaal vlak belangrijk en de interactie met de moeder zeer van belang voor de emotionele band.
Sommige kinderen zijn in het begin nog te zwak om actief te spelen, maar kunnen bijvoorbeeld al wel reageren op geluidjes of een zachte knuffel. Het is geweldig om te zien hoe de kinderen na verloop van tijd beginnen op te knappen en genieten van speelgoed en (samen) spelen.
Soms vragen we ook een aantal kinderen van de kinderafdeling om te komen naar de spelmiddagen zodat zoveel mogelijk kinderen er baat bij hebben.

Er is aan veel zaken in Kumi Hospital tekort, zo ook aan spelmateriaal. Hanneke’s ouders hebben vanuit Nederland een grote doos met allerlei speelgoed opgestuurd. Een grote verassing en allemaal enthousiaste gezichtjes toen deze open ging!
Niet alleen de kinderen, maar ook de moeders kennen nauwelijks speelgoed. Eten en schoolgeld betalen is al een uitdaging, er blijft weinig over om speelgoed te kopen. Daarnaast is onderwijs voor de meesten niet bereikbaar (geweest) dus basale dingen zijn soms nauwelijks bekend.
Het is dan ook een ontdekkingstocht om te ervaren hoe alles werkt. Zo is een houten puzzel bijvoorbeeld best lastig, net als het op elkaar stapelen van blokken of het herkennen van bij elkaar horende plaatjes. Met veel plezier wordt er met alle soorten speelgoed geoefend.
Dat maakt het extra waardevol om de speelmiddagen te begeleiden!


Reacties

  1. Hoi Hanneke,
    Nog even een reactie, want het is zo mooi dat jullie de kinderen weer even kind laten zijn!!!
    Super!!!
    Liefs Janneke, Sander en Hannah

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Home visits

Sinds het vertrek van de Nlse general manager (gezin) uit ​Ethiopie , heb ik (Hanneke) de taak van Nienke gekregen om de ondersteunende projecten van ESPBC te begeleiden, samen met onze social worker Bereket. Medewerkers die aangeven hulp nodig te hebben, kunnen bij hem terecht voor een gesprek. Ze ervaren problemen in hun persoonlijke leefomstandigheden, bijvoorbeeld hoge medische kosten voor de operatie van hun kind of een huis dat bijna ingestort is na een hevige storm. Vaak helpt erover praten en meedenken, maar soms is er meer nodig. Het gaat dan vrijwel altijd om werkers in de lagere lonen. Hoewel ESPBC probeert de lonen relatief hoog te houden, blijft het met de enorme inflatie en stijgende voedselprijzen soms lastig rondkomen. Vooral als er onverwacht hoge kosten zijn voor bijvoorbeeld scholing, medische uitgaven of onderhoud van hun huis. Vanuit het bedrijf willen we hierin helpen door individuele projecten te bieden, zoals een kleine tijdelijke lening zonder kosten, een finan

All Children Count

Spel tijdens de Holiday Program We hebben een Amerikaanse vrouw (Tesa) leren kennen die de stichting All Children Count (ACC) heeft opgezet, nadat ze een aantal jaren geleden als vrijwilliger naar Bishoftu was gekomen om Engelse les te geven. Daarna is ze zich blijven inzetten om kansarme leerlingen op de arme scholen te helpen. Het onderwijs in Ethiopië is gratis, maar het uniform en schoolspullen moeten wel zelf worden betaald, wat voor veel gezinnen bijna niet haalbaar is. Gemiddeld zitten er 70 kinderen in de klas, maar klassen met 90 of meer is geen uitzondering. Om die reden en gebrek aan klaslokalen, komt het regelmatig voor dat scholen de leerlingen over de ochtend en middag verdelen, waardoor kinderen slechts halve schooldagen hebben. Vaak is er een tekort aan lesmaterialen, heeft de school nauwelijks voorzieningen (bijvoorbeeld geen stroom) en zijn er weinig geschoolde leerkrachten, met een lage of geen beheersing van het Engels. De scholen starten met Grade 1, wat bij ons

Trouwen in Uganda

Inmiddels hebben we een aantal traditional marriages en church weddings mogen meemaken van vrienden hier in Kumi. Lange dagen, maar met veel dansen, enthousiasme en muziek. Er is een groot verschil tussen beide soorten ceremonies. De traditional marriage is de overgang van de vrouw naar de familie van de man waarbij beide families elkaar ontmoeten en de bruidsschat wordt bepaald. In vroegere tijden was dit soms echt de eerste keer dat het koppel elkaar zag, maar de bruidsschat is nog steeds een belangrijk onderdeel van deze dag. De stamoudsten van de familie van de man en die van de vrouw zitten ieder in een kring waartussen een jonge man heen en weer loopt met het voorstel. Pas als beide families het eens zijn, kan het feest beginnen. Een mooi onderdeel hiervan is dat de vrouw afscheid neemt van haar moeder, oudere zussen, oma en tantes en hen bedankt dat ze haar al die jaren “gedragen” hebben: de opvoeding en verzorging van kinderen in Uganda is niet alleen een taak van de moe